Модель коэволюции социального и ментального порядков используется для теоретического анализа меняющихся функций и масштаба организован-ного насилия в истории как важнейшего фактора гуманности порядков. Под гу-манностью в статье понимается защищ

  • Николай С. Розов Институт философии и права Сибирского отделения Российской академии наук, Новосибирск, Россия; Новосибирский государственный технический университет, Новосибирск, Россия

Аннотация

The model of co-evolution of social and mental orders is used to theorize the changing functions and scope of organized violence in history as the most important factor in the humanity of orders. Humanity in the article refers to the protection of freedom, dignity of individuals and their communities, access to culture, opportunities to achieve their goals and values (the principle of anthroprostasia). Particular attention is paid to organized violence as a functional (though not always effective) part of the structures that provide a variety of objects of concern: protection from external attack, suppression of rebellions, collection of tribute and taxes, the demonstration of strength and power, deterrence, preservation of honor, prestige in retaliation, legal punishment for crimes, including violent ones. The principles of emergence, spread and extinction of the practices of organized violence are formulated. In this context, the analysis of "the principle of techno-humanitarian balance", the problem of (ir)rationality of brutal torture and public executions, the causes of decrease and growth of internal violence in different types of modern societies are conducted. The continuing expansion of external and internal coercion does not necessarily mean an increase in violence, but rather often protects people's freedom and dignity, that is, it contributes to the growth of humanity. A fundamental boundary becomes the justifiability of coercive practices. The main characteristics and tensions of the current stage of modernization, fraught with the escalation of mass violence, as well as the principles of global strategies to overcome these challenges, are indicated.

Литература

Гофман И. (2009) Ритуал взаимодействия: очерки поведения лицом к лицу. М.: Смысл.

Кант И. (1994 [1784]) Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском плане. Кант И. Сочинения на немецком и русском языках. М.; Марбург: Ками. Т. 1: 79–123.

Коллинз Р. (2015) Макроистория. Очерки социологии большой длительности. Пер. c англ. Н. С. Розова. М.: УРСС.

Назаретян А.П. (2001) Цивилизационные кризисы в контексте универсальной истории: синергетика, психология и футурология. М.: ПЕР СЭ.

Норт Д., Уоллис Дж., Вайнгаст Б. (2011) Насилие и социальные порядки. Концептуальные рамки для интерпретации письменной истории человечества. Пер. с англ. Д. Узланера, М. Маркова, Д. Раскова, А. Расковой. М: Издательство Института Гайдара.

Пинкер С. (2021) Лучшее в нас. Почему насилия в мире стало меньше. Пер. с англ. Г. Бородиной, С. Кузнецовой. М.: Альпина диджитал.

Розов Н. С. (2018) Коэволюция трех порядков — объяснение динамики российских циклов. Социологические исследования, 2018, 9: 12–22.

Розов Н. С. (2019) Антропростасия (защита человека) — этическое ядро гуманизма. Этическая мысль, 2019, 19(1): 141–156.

Скиннер Б. Ф. (1986) Оперантное поведение. История зарубежной психологии. Тексты. М.: МГУ: 60–95.

Тилли Ч. (2009) Принуждение, капитал и европейские государства. 990–1992 гг. М.: Территория будущего.

Элиас Н. (2001) О процессе цивилизации. Социогенетические и психогенетические исследования. В 2 т. Пер. с нем. А. М. Руткевича. Т. 2. М.; СПб.: Университетская книга.

Collins R. (2004) Interactive Ritual Change. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Collins R. (2015) Makroistorija. Ocherki sociologii bol'shoj dlitel'nosti [Macrohistory: Essays in Sociology of the Long Run], Moscow: URSS (in Russian).

Collins R. (2008) Violence: A Micro-Sociological Theory. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Elias N. (2001) O processe civilizacii: Sociogeneticheskie i psihogeneticheskie issledovanija [The Civilizing Process: Sociogenetic and Psycogenetic Studies]. In vols 1, 2. Vol. 2. Moscow; St Petersburg: Universitetskaja kniga (in Russian).

Goffman E. (2009) Ritual vzaimodejstvija: Ocherki povedenija licom k licu [Interaction Ritual: Essays in Face to Face Behavior]. Moscow: Smysl (in Russian).

Kant I. (1784/1994) Ideja vseobshhej istorii vo vsemirno-grazhdanskom plane [The Idea for the Universal History with the Cosmopolitan Purpose]. In: Kant I. Sochineniya na russkom i nemetskom yazykakh [Works in German and Russian]. Moscow; Marburg: Kami. Vol. 1: 79–123 (in Russian).

Linklater A. (2016) Violence and Civilization in the Western States-Systems. Cambridge: Cambridge University Press.

Malešević S. (2010) The Sociology of War and Violence. Cambridge: Cambridge University Press.

Malešević S. (2017) The Rise of Organised Brutality: A Historical Sociology of Violence. Cambridge; New York: Cambridge University Press.

Nazaretyan A. P. (2001) Civilizacionnye krizisy v kontekste universal'noj istorii: sinergetika, psihologija i futurologija [The Crises of Civilizations in the Context of Universal Theory: Synergetics, Psychology and Futurology]. Moscow: PER SE (in Russian).

North D., Wallis J., Weingast B. (2011) Nasilie i social'nye porjadki. Konceptual'nye ramki dlja interpretacii pis'mennoj istorii chelovechestva [Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History]. Moscow: Gaidar Institute Press (in Russian).

Pinker S. (2021) Luchshee v nas. Pochemu nasilija v mire stalo men'she [The Better Angels of our Nature. The Decline of Violence in History and its Causes]. Moscow: Alpina Didgital (in Russian).

Rozov N. S. (2016) Idei i intellektualy v potoke istorii: makrosociologija filosofii, nauki i obrazovanija [Ideas and Intellectuals in the Stream of History: Macrosociology of Philosophy, Science and Education]. Novosibirsk: Manuskript (in Russian).

Rozov N.S. (2018) Kojevoljucija treh porjadkov — ob’jasnenie dinamiki rossijskih ciklov [Coevolution of Three Orders: Explaining the Dynamics of Russian Cycles]. Sociologicheskie issledovanija [Sociological Studies], 9: 12–22.

Rozov N. S. (2019). Anthroprostasia (zashhita cheloveka) — eticheskoe jadro gumanizma [Anthroprostasia (Protection of a Human) is the Ethical Core of Humanism]. Eticheskaja mysl' [Ethical Thought], 19(1): 141–156 (in Russian).

Sanderson S. (1995) Social Transformations: A General Theory of Historical Development. Hoboken, NJ: Blackwell.

Skinner B. F. (1986) Operantnoe povedenie [The Operant Conditioning]. In: Istorija zarubezhnoj psihologii. Teksty [The History of Foreign Psychology]. Moscow: Moscow State University: 60–95 (in Russian).

Snooks G. (1996) The Dynamic Societies. Exploring the Sources of Global Change. London; New York: Routledge.

Stinchcombe A. (1987) Constructing Social Theories. Chicago; London: The University of Chicago Press.

Tilly Ch. (2009) Prinuzhdenie, kapital i evropeyskie gosudarstva. 990–1992 [Coercion, Capital and European States, 990–1992]. Moscow: Territoriya buduschego (in Russian).

Опубликован
2022-11-17
Как цитировать
Розов, Н. С. (2022). Модель коэволюции социального и ментального порядков используется для теоретического анализа меняющихся функций и масштаба организован-ного насилия в истории как важнейшего фактора гуманности порядков. Под гу-манностью в статье понимается защищ. ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ, 25(4), 28-45. извлечено от http://jourssa.ru/jourssa/article/view/2415