Multifaceted Patriotism: from Concept to Research on Youth Representations

  • Valeria Kasamara HSE University, Moscow, Russia
Keywords: patriotism, patriotic education, civil education, 10 facets of patriotism, the youth, school students

Abstract

Based on three studies conducted with the Russian youth of different ages, including high school students and average Russians, the article analyzes the semantic concept of patriotism. The conceptual framework of patriotism is reconstructed through the methodology of grounded theory. The concept of «10 facets of patriotism» is used as the basis of this framework. The research methodology is based on the concept of 10 facets of patriotism, proposed by the expert council on patriotic education at the Federal State Budgetary Institution “Rospatriottsentr”. The author looks at the concept through the empiric approach and examines the embeddedness in youth representations of each topic of this concept: pedagogy, culture, media, family, history, service to the country, sports, ecology, science, volunteering. Based on the analysis of the results of quantitative surveys, focus groups and interviews with young people, the author concludes that there is a need for a broader view of patriotism among young people, not limited solely to military-patriotic topics. The research concludes that the importance of each topic in the views of young people depends to a sufficient extent on age and immersion into the relevant range of issues. The author also proposes to expand the concept of 10 facets of patriotism with such a topic as labour, since it is actually the leitmotif of each of the facets.

References

Абрамов А.В. (2014) Современный российский патриотизм как маркер гражданской идентичности личности и общества. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки, 3: 215–221.
Гаврилюк В.В., Маленков В.В. (2007) Гражданственность, патриотизм и воспитание молодежи. Социологические исследования, 4: 44–50.
Гревцева Г.Я., Баштанар И.М., Панин Д.Ю. (2022) Формирование профессионального патриотизма как фактора социализации личности. Мир науки, культуры, образования, 2(93): 207–209.
Елизаров А.Н. (2015) Патриотизм как субъективное отношение личности: опыт диагностического исследования. Константинов В.В. (ред.) Актуальные проблемы исследования массового сознания: материалы 2-й Международной научно-практической конференции. Пенза: Пензенский государственный университет: 253–266.
Зелетдинова Э.А., Дьякова В.В. (2017) Патриотизм как элемент гражданской идентичности. Вестник экономики, права и социологии, 4: 255–257.
Карнышев А.Д., Иванова Е.А., Карнышева О.А. (2020) Байкал и психологические ресурсы подталкивания к экологическому патриотизму. Сибирский психологический журнал, 77: 196–214.
Касамара В.А., Сорокина А.А. (2014) Представления о прошлом студентов топовых московских вузов. Общественные науки и современность, 6: 57–69.
Касамара В.А., Сорокина А.А. (2016) «С чего начинается Родина»: патриотизм в представлениях студенческой молодежи. Общественные науки и современность, 6: 99–110.
Касамара В.А., Сорокина А.А. (2017) Советская и постсоветская Россия: исторические представления поколения миллениалов. Общественные науки и современность, 6: 55–66.
Касамара В.А., Сорокина А.А., Шилина А.Н. (2021) Yuotube-блогеры как агенты политической социализации российских школьников. Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки, 3: 7–21.
Ковальчук В., Шаниязов З., Сеитов А. (2021) Влияние волонтерского движения на формирование патриотизма у молодежи. Журнал Социальных Исследований, 4(3): 51–59.
Моисеенко М.В. (2017) Нравственный феномен служения. Вестник РУДН. Серия: Философия, 3(3): 338–345.
Решетников В.А., Решетникова Е.В. (2020) Деятельностный патриотизм как социокультурный феномен. Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология, 32: 50–58.
Селезнева А.В. (2017) Патриотизм как политическая ценность: политико-психологический анализ. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология, 38: 200–208.
Судьина Л.В. (2019) Патриотизм-составляющая гражданской идентичности личности. Профессиональное образование и общество, 4: 285–291.
Устинова Н.П. (2022) Модель воспитания профессионально ориентированного патриотизма будущих специалистов оборонной отрасли. Вестник Северо-Кавказского федерального университета, 4: 266–272.
Cameron J.E., Berry J.W. (2008) True patriot love: Structure and predictors of Canadian pride. Canadian Ethnic Studies, 40(3): 17–41.
Finell E., Zogmaister C. (2015) Blind and constructive patriotism, national symbols and outgroup attitudes. Scandinavian journal of psychology, 56(2): 189–197.
Huddy L., Khatib N. (2007) American patriotism, national identity, and political involvement. American journal of political science, 51(1): 63–77.
Kersting N. (2007) Sport and national identity: A comparison of the 2006 and 2010 FIFA World Cups™. Politikon, 34(3): 277–293.
Nurdin E.S. (2017) Civic Education policies: Their effect on university students’ spirit of nationalism and patriotism. Citizenship, Social and Economic Education, 16(1): 69–82.
Oktay J.S. Grounded theory. Oxford University Press, 2012.
Schatz R.T., Staub E., Lavine H. (1999) On the varieties of national attachment: Blind versus constructive patriotism. Political psychology, 20(1): 151–174.
Schatz R.T. (2018) A Review and Integration of Research on Blind and Constructive Patriotism. In: Sardoc M. (ed.) Handbook of Patriotism. Cham: Springer: 1–19.
Shibli S., Ramchandani G., Davies L. (2021) The impact of British sporting achievements on national pride among adults in England. European Sport Management Quarterly, 21(5): 658–676.
Smith T.W., Kim S. (2006) National pride in comparative perspective: 1995/96 and 2003/04. International journal of public opinion research, 18(1): 127–136.
Sorek T., White R.G. (2016) American football and national pride: Racial differences. Social science research, 58(4): 266–278.
Spry C., Hornsey M. (2007) The influence of blind and constructive patriotism on attitudes toward multiculturalism and immigration. Australian Journal of Psychology, 59(3): 151–158.
Strauss A., Corbin J.M. (1997) Grounded theory in practice. San Jose: Sage.
Published
2023-09-21
How to Cite
Kasamara, V. (2023). Multifaceted Patriotism: from Concept to Research on Youth Representations. ZHURNAL SOTSIOLOGII I SOTSIALNOY ANTROPOLOGII (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 26(3), 201-233. https://doi.org/10.31119/jssa.2023.26.3.8