Availability of additional classes and their impact on the development of preschool children

  • Leila Natsun Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences (VolRC RAS), Vologda, Russia
Keywords: additional education of children, development of children, longitudinal sociological research, pandemic of coronavirus infection

Abstract

Parents' choice of additional educational activities largely depends not only on the preferences of the child, but also on the financial capabilities of the family. During the pandemic, families with children experienced additional stress associated not only with a decrease in income, but also with a reduction in the availability of additional education services for children. Parents of preschoolers faced a difficult task — to prepare their children for admission to the first grade in an unfavorable socio-economic situation. In this paper, based on the data of sociological monitoring conducted in the Vologda region, the influence of the financial situation of families on the availability of additional classes for children is considered. The analysis of the impact of classes of various orientation on the indicators of children's development is carried out. The results of the study may be of interest to specialists dealing with the issues of additional education of children.

References

Бурдяк А.Я. (2015) Дополнительные занятия по школьным предметам: мотива-ция и распространенность. Мониторинг общественного мнения: экономические и соци-альные перемены, 125(2): 96–112. https://doi.org/10.14515/monitoring.2015.2.08.

Глозман Ж.М., Павлов А.Е. (2007) Влияние занятий музыкой на развитие про-странственных и кинетических функций у детей младшего школьного возраста. Психоло-гическая наука и образование, 12(3): 36–46.

Грицина О.П., Транковская Л.В., Переломова О.В., Тарасенко Г.А., Анищенко Е.Б. (2020) Характеристика условий пребывания и состояние здоровья детей, посещаю-щих организации дополнительного образования. Экология человека, 3: 16–22. https://doi.org/10.33396/1728-0869-2020-3-16-22.

Грицина О.П., Транковская Л.В., Семанив Е.В., Переломова О.В., Щепин-ская Н.Л. (2015) Влияние занятий в организациях дополнительного образования на физи-ческую работоспособность и функциональные показатели детей. Здоровье. Медицинская экология. Наука, 62(4): 74–78.

Гришина Е.Е., Цацура Е.А. (2022) Семьи с детьми от 3 до 7 лет в период пан-демии COVID-19: оценка материального положения и охвата поддержкой. Народонасе-ление, 25(1): 55–64. https://doi.org/10.19181/population.2022.25.1.5.

Заякина О.А. (2021) Социально-экономическое самочувствие российских се-мей с детьми в условиях пандемии коронавирусной инфекции. Власть, 29(3): 209–212. https://doi.org/10.31171/vlast.v29i3.8182.

Корчагина И.И., Прокофьева Л.М. (2021) Социальная поддержка семей с деть-ми в период эпидемии короновируса и реальная нуждаемость семей. Народонаселение, 24(4): 95–106. https://doi.org/10.19181/population.2021.24.4.8.

Костина С.Н., Новикова О.Н. (2021) Цифровое неравенство школьников в условиях дистанционного обучения: кейс Пермского края. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки, 21(3): 77–86. https://doi.org/10.14529/ssh210310.

Куприянов Б.В. (2015) Детские досуговые занятия двух поколений россиян (по результатам социологических исследований). Социологические исследования, 379(11): 156–160.

Леонидова Г.В., Валиахметов Р.М., Баймурзина Г.Р., Бабич Л.В. (2020) Про-блемы и перспективы дистанционного обучения в оценках учителей и родителей обуча-ющихся. Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз, 13(4): 202–219. https://doi.org/10.15838/esc.2020.4.70.12.

Майорова-Щеглова С.Н. (2016) О перспективах изучения досуговых занятий современных детей (в ответ на статью Б.В. Куприянова). Социологические исследования, 392(12): 135–138.

Мустафаева С.А. (2020) Взаимодействие учителей начальных классов с семья-ми учащихся в условиях дистанционного обучения. Мир науки, культуры, образования, 85(6): 218–221. https://doi.org/10.24412/1991-5500-2020-685-218-221.

Образцов И.В., Половнев А.В. (2022) Вовлеченность школьников в дополни-тельное образование и занятия иностранным языком. Социологические исследования, 6: 101–113. https://doi.org/10.31857/S013216250016400-3.

Пермякова М.Е., Ткаченко Е.С. (2016) Влияние занятий музыкой на когнитив-ное развитие детей младшего школьного возраста. Образование и наука, 133(4): 155–170. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2016-4-155-170.

Пунгина А.П., Зайнаготдинова А.О., Сенникова М.А., Авдеева В.П., Одино-кова В.А., Русакова М.М. (2022) «Чтобы не болтался»: внешкольная деятельность как мера профилактики девиантного поведения детей. Журнал социологии и социальной антропо-логии, 25(1): 132–167. https://doi.org/10.31119/jssa.2022.25.1.5.

Стурова Е.В. Степанова И.C., Смирнова А.A. (2021) Физическое воспитание детей от рождения до 7 лет и его влияние на здоровье. Здоровье человека, теория и мето-дика физической культуры и спорта, 24(4): 36–47. https://doi.org/10.14258/zosh(2021)4.03.

Христочевский С.А. (2021) Проблемы массового дистанционного обучения в условиях пандемии. Информатика и образование, 323(4): 4–11. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-4-4-11.

Цинченко Г.М., Орлова И.С. (2022) Государственная поддержка семей с деть-ми в период пандемии COVID-19 в России и за рубежом. Управленческое консультиро-вание, 162(6): 161–168. https://doi.org/10.22394/1726-1139-2022-6-161-168.

Шматова Ю. Е. (2021) Психологическое состояние жителей Вологодской обла-сти в период пандемии COVID-19. Социальное пространство, 7(3). https://doi.org/10.15838/sa.2021.3.30.2.

Chen H.C. (2016) The Impact of Children’s Physical Fitness on Peer Relations and Self-Esteem in School Settings. Child Indicators Research, 9, 565–580. https://doi.org/10.1007/s12187-015-9330-6.

Gracia P., Garcia-Roman J., Oinas T., Anttila T. (2022) Gender differences in child and adolescent daily activities: A cross-national time use study. Acta Sociologica, 65(1), 41–65. https://doi.org/10.1177/00016993211008500.

Lee A.H.I., Yang C.N., Lin C.Y. (2012) Evaluation of children’s after-school pro-grams in Taiwan: FAHP approach. Asia Pacific Education Review, 13: 347–357. https://doi.org/10.1007/s12564-011-9202-9.

Mason M.J., Chuang S. (2001) Culturally-Based After-School Arts Programming for Low-Income Urban Children: Adaptive and Preventive Effects. The Journal of Primary Preven-tion, 22: 45–54. https://doi.org/10.1023/A:1011088114411.

Rees G. (2017) Children's activities and time use: Variations between and within 16 countries, Children and Youth Services Review, (80): 78–87. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.06.057.

Riggs N.R., Greenberg M.T. (2004) After-School Youth Development Programs: A Developmental-Ecological Model of Current Research. Clinical Child and Family Psychology Review, 7: 177–190. https://doi.org/10.1023/B:CCFP.0000045126.83678.75.

Sauerwein M. N., Rees G., (2020) How children spend their out-of-school time — A comparative view across 14 countries, Children and Youth Services Review, 112, 104935. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104935.

Savahl S., Adams S., Florence M. et al. (2020) The Relation Between children’s Par-ticipation in Daily Activities, Their Engagement with Family and Friends, and Subjective Well-Being. Child Indicators Research, 13: 1283–1312. https://doi.org/10.1007/s12187-019-09699-3.

Published
2023-07-02
How to Cite
Natsun, L. (2023). Availability of additional classes and their impact on the development of preschool children. ZHURNAL SOTSIOLOGII I SOTSIALNOY ANTROPOLOGII (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 26(2), 67-87. https://doi.org/10.31119/jssa.2023.26.2.4